Barnkalastårta med kokosbottnar, banansmörkräm och färska jordgubbar!

IMG_4016

Vår yngste son fyllde 1 år i dagarna och jag passade då på att baka en riktig barnkalastårta. Han själv äter inte så mycket tårta, men vi andra gör! 😉

Jag ville baka en tårta som utgick från typiska smaker som barn älskar. Valet föll då på kokos, banan och jordgubb. Och jordgubbar får alltid spela huvudrollen i tårtor (framför allt sommartid) så för att vara rättvis tänkte jag låta de andra två stå i rampljuset denna gång. 😀
Jag letade med ljus och lykta efter ett recept på kokostårtbottnar som inte är maräng men hittade egentligen inget som jag tyckte passade in på min ”tårtvision”. Så jag började experimentera hejvilt själv. Och ett par provbakningar senare fick jag de tårtbottnar jag sökte. De ger lite att bita i och det älskar jag! Tillsammans med len banansmörkräm och friska jordgubbar blir det en perfekt kombination. 🙂

Ca 10 bitar

Tårtbottnar: 

Ugn: 160 grader, över och undervärme

Gräddningstid: 20-25 minuter

Det behövs 2 bakformar á 20 cm i diameter

  • 175 g saltat smör, rumsvarmt
  • 180 g strösocker
  • 170 g vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 3 st ägg, rumsvarma
  • 90 g kokosmjöl, plus lite till för att mjöla bakformarna
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 1/2 dl kokosmjölk
  • liten nypa salt

Smörj och mjöla 2 bakformar á 20 cm (jag brukar använda kokosmjöl för extra kokos-smak, men det går lika bra med vanligt mjöl).

Vispa socker och smör luftigt och vitt. Ha i ett ägg åt gången under vispning.

Sikta samman mjöl, kokosmjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt. Häll hälften över äggen och blanda. Häll därefter i kokosmjölk och sedan resterande mjölblandning.

Förela smeten i de båda bakformarna och jämna till ytan med slickepott.

IMG_3982

Grädda bottnarna samtidigt i mitten av ugnen 20-25 minuter. Prova med sticka för att se när de är klara. De kommer inte att höjas så mycket under gräddning utan kommer att vara drygt 2 cm höga.

IMG_3994

Ta ut och låt stå 5-10 minuter i formen. Ta sedan ut de ur formen och låt kallna på galler.

Banansmörkräm: 

  • 250 g osaltat smör, rumsvarmt
  • 1 1/2 tsk vaniljsocker
  • 2 stora, mogna bananer, rumsvarma
  • 150 g florsocker
  • en nypa salt
  • några droppar citron
  • ev pastafärg om man vill ha starkare färg på smörkrämen (jag hade inte det)

Vispa smöret luftigt och vitt. Häll i lite florsocker åt gången. Ha slutligen i vaniljsockret och vispa.

Mosa bananerna med en gaffel och häll över några droppar citronsaft. Blanda ner bananerna i smöret med en slickepott. Rör runt tills allt är blandat.

Jordgubbsfyllning: 

  • ca 210 g jordgubbar, avsnoppade och avsköljda

Skär jordgubbarna i små bitar. Ställ åt sidan.

Vaniljgrädde:

  • 4 dl grädde
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk florsocker

Vispa grädden hårt. Häll i vaniljsocker och florsocker mot slutet.

Dekor: 

  • kokosflingor

Montering: 

Dela tårtbottnarna i 2 så att du får totalt 4 tunna tårtbottnar (varje botten kommer att vara ca 1 cm hög).

Häll på hälften av banansmörkrämen på den understa bottnen. Lägg därefter på nästa botten och fördela de tärnade jordgubbarna.

IMG_4005

Lägg på den tredje bottnen och stryk ut resten av smörkrämen. Lägg på den sista tårtbottnen, kolla så att allt ser jämt och fint ut och lägg därefter på kylning i kylskåp.

Ta ut tårtan efter en stund (ca 30 minuter eller så) och stryk ut grädden jämt över hela tårtan. Se upp så att du inte får smulor i grädden.

Strö över kokosflingor över hela tårtan och garnera med blommor, exempelvis.

Tårtan bör ätas samma dag som den görs. Det händer egentligen inget med smaken om den får stå någon dag mer än att banansmörkrämen får en ful färg.

IMG_4017IMG_4118IMG_4015IMG_4118IMG_4123

 

 

 

Lämna en kommentar