Baktips: Temperaturer

Hej alla!

I det här inlägget tänkte jag ta upp det som jag tycker är viktigt (och som funkar för mig) när det kommer till bakning och temperaturer.

Ett fel många gör när de bakar eller lagar mat är att de glömmer (eller är ovetande om) hur viktigt det är att ha rätt temperatur på varorna.
En fin köttbit ska hålla i det närmaste rumstemperatur när du steker på det, annars vätskar det av sig och det kokar först innan den får den där karamelliserade, fina ytan. Resultatet blir en seg och tråkig köttbit.
Detsamma gäller vid bakning. Tänk efter vilken temperatur varorna bör ha för att få bäst resultat. Några exempel kommer nedan;

  • Ska man göra en smörkräm bör alla ingredienser hålla samma temperatur ( för att blandningen inte ska skära sig).
  • Vill man däremot göra en mör- eller smördeg bör smöret vara kylskåpskallt för att få till rätt sprödhet.
  • Vill man ha luftigt vispad grädde ska man först kyla ner den i frys ca 20 minuter.
  • För att få marängen att lyfta ordentligt bör äggvitorna hålla rumstemperatur.

Ja, reglerna är många, men det är viktigt att vara noggrann med alla detaljer för att resultatet ska bli så bra som möjligt!

Temperatur på degvätska: Och när vi ändå pratar temperaturer, låt oss en gång för alla konstatera att ”fingervarmt” inte är 37 grader.
37 grader är i själva verket alldeles för varmt för färsk jäst. En mer lämplig temperatur ligger på runt 33 grader. Om man dessutom knådar degen i maskin så hettas degen upp av friktionen, vilket gör degen ännu varmare. Har man dessutom först löst upp jästen i för varm degvätska från början så är det dömt att få en dålig jäsning och därmed tråkigt resultat på sitt bröd.

Nej, här behövs nya vanor; 33 grader istället för 37! 🙂

Innertemperatur på bröd: Jag vet inte om det finns något exakt facit på vad som är rätt och fel avseende den här rubriken. Men jag har skapat ett för mig fungerande koncept. Jag avskyr torra och övergräddade bröd, och kan därför vara kinkig med hur länge de gräddas.
Mina riktlinjer är: vita bröd 93-94 grader, ljusa bröd 96 grader, och mörka bröd 98-99 grader. Äh, en grad upp eller ner spelar sällan någon roll, men för bästa resultat bör man ändå veta på ett ungefär vilken innertemperatur brödet håller.
Mät med termometer i mitten av brödet och banka på undersidan för att avgöra när brödet är färdiggräddat. Ett dovt, ihåligt ljud talar om att det är klart!

Rumsvarma ägg: Jag använder mig ofta av rumsvarma ägg när jag bakar. Men jag kommer aldrig ihåg att plocka ut de ur kylen i tid! Som tur är kan man lätt värma upp de genom att låta de vara i varmt vatten 10- 15 minuter.

Rumsvarmt smör: För att få smöret rumsvarmt fortare kan man skära upp det i små kuber och sprida ut på en tallrik. Låt stå framme så kommer du att få rumstempererat smör på ca 20 minuter.
Rumsvarmt smör innebär att det blir en grop i smöret om man trycker med fingret, men smöret ska inte ”smeta ut sig” eller vara rinnigt på ytan. I så fall är det alldeles för varmt.

Hoppas att ni får nytta av ovanstående tips! Jag kommer helt säkert på fler framöver! 🙂

 

Lämna en kommentar